Followers

Tuesday, October 27, 2009

InI BetUL~beTul

kisah benar..bukan utk mengaibkan mana2 individu mahupun menjatuhkan maruah..jauh skali mngumpat..cume mahu berkongsi agar menjadi panduan dan pengajaran pada mereka yang membaca serta kepada penulis sendiri..aku laa tu..=)



::INI KISAH BENAR..=)::

dalam byk2 murid ku..at ini terbelas pada sorg kanak2 ni...jika dilihat dr fizikalnye, tiada cacat cela nya..cume, otak yang sedikit lembam serta kelakuan diluar batas atau hyperaktif yang melayakan kanak2 ini bergelar kanak2 pendidikan khas...bukan kerana dirinye yang istimewa ingin aku kongsikan..namun,latar belakang nye yang agak tragis...biar kugelar kan kanak2
ini A...A merupakan anak ketiga dari 9 beradik...mgkn kedengaran biasa..yang agk luar biasa
si A baru berusia 9thn dan merupakan anak ketiga....yang sulung baru berusia 13Thn..bygkanlaa..betapa berderet nye adik2 nye.....mungkin rezki keluarga
kate org....namun, yang sedikit menyayat hati..si bapa sgp pula berkahwin dua..si ibu pula suri rumah..brape sgtlaa si bapa mampu menyara 2buah keluarga besar?bukan aku cuba
mempertikaikan kemampuan si bapa yang bekerja kilang..tapi, bile si ibu yang baru
melahirkan anak ke 9 hanye memakaikan si anak dengan tuala bagi membaluti tubuh sikecil...ish ish...betape susahnye keluarga ini...namun...mungkin masyuk bercinta dengan bini mude buatkan si bapa tdak amik pusing....
terdetik di hati utk membantu sekadar termampu..namun, bila ade insan berhati mulia menghulurkan bantuan beras...tiada segaris senyuman terukir ....kata2 terima kasih jgn skalilah diharapkan...mgkn tekanan hidup buatkan si ibu menjadi begitu........bila mana ade insan lain pula menyedekahkan baju..si ayah pula mengarahkan semua pakaian itu dikembalikan dengan alasan ade lagi keluarga lain yang lebih layak....dengar cerita dari sumber yang boleh dipercayai yang penah menjengah ke rumah mereka...ruang tamu hanye dihiasi sebuah tv kecil tnpa sebarang tikar...semata- mata beralaskan lantai konkrit...sofa?? jauh skali laa....

jadi..pikir~pikirkan laa solution utk membantu...=)


7 comments:

sweet.ants said...

ssh gak camni bila idup ssh tp sombong.mybe dia ade alasan sndri
perilakunya begitu...
doakanlah nasibnya berubah dan dia sndri berusaha mngubah nasibnya sendiri...sabarlah cikgu

ezany said...

rasa pelik gak kdg2.. org miskin anak berderet2.. org kaya anak ade satu dua jer..

byk fikir masalah kot.. tu yg nak senyum pun tak mampu.. tapi sedih dgn perangai suaminya yg berlagak sombong.. org dah kasi bantuan tu terima jer la..

nak tolong cara lain.. program bersamamu kot.. hehe..

cik iman said...

sweetants..
tu laa....xtau laa..sian kat anak tu...


ezany...
leh gak..de kenal penerbit bersamu ke??kuikuikui

wan wma said...

mereka masih tak perasan mereka susah kot...

cik iman said...

wan wma..
ntahlaa...mgkn kot....

cinta lea ixora said...

xsuke la bapa cmtu.. ade ke ptt.. dh xmmpu nk kawen dua pulak..
pastu org dh bg bantuan xnk trime lak..
nk suh ank bini kebulut kot..

cik iman said...

lea ixora..
tu laa..mcm2 jenis org de dear..
yang laie tragis nye,duit elaun OKu ank tu...xtau laa g mane...huhuhu...slalu je abes....

klik..klik..")