Followers

Tuesday, March 18, 2014

PRB : reno rumah/ ubahsuai rumah la cottage

assalamualaikum...

mulanya memilih untuk senyap senyap sudah hal reno rumah..takut ada yang mentafsir aku mahu menunjuk..hoiii!!riak tu, xbaikk!!...tapi bila difikirkan mungkin membantu mereka mereka yang memerlukan..dan mampu mengembangkan kerjaya freelance ezoe..so moh kite cerita sket sket...

renovation...aku bukan kaya nau nak buat gabak gabak...time berangan nak buat, memang syiok!!time terima sebut harga/ quotation..pitam jap!!bangun...sambung balik pitamnya...aduyaii!!! hampir 10 dan mungkin lebih kontraktor yang bagi quotation kat kteorang. setiapnya ada pro and cons. bila ditimbang tara..bila dah menjelajah hampir setiap homedeco expo..makanya, kami memilih untuk MENGURUSKAN SENDIRI.. (read: tanpa kontraktor)...

ada beza ye adik adik kakak kakak antara kontraktor dengan tukang. kontraktor adalah company/ individu yang mengupah orang lain iaitu tukang untuk membuat reno.so cost melibatkan 3 peringkat..pertama  kedai barang musti dah amik untung, kemudian tukang tu musti nak untung gak ..pastu kontraktor pun nak untung, makanya topup ke atas harga tukang tadi...dan kita sebagai empunya rumah menanggung keseluruhan koss..yessza.. makanya  keseluruhan adalah tidak murah!! 

kalu buat sendiri kos masih banyak...mana nak kira kos tenaga kita..kos masa nak memantau projek... kos wang berulang alik, 2-3 hari sekali ezoe akan berulang memantau...mex pergi balik 8rgt ok... tapi apa yang kita dpat bila semuanya kita handle sendiri ialah..kepuasan!! material semua atas pilihan dan citarasa kita..=) alhamdulillah!! ezeo ada kepakaran dalam bidang ni... dan kita hanya membayar kos kerja kepada tukang. segala barang pembinaan kami beli dan segalanya dibawah kawalan...insyaallah

..bab tukang ....bab material...bab kedai hardware...bab  wastage disposal..bab blaa blaa blaa... lain kali laa story mory..mood dah luntur dan kendur...so..ini adalah pic renovation progress rumah aku..aku lambak ikut suka hati jaa weyy!!malas nak susun... =)

ezoe akan guide aku bab calculation..bab duit aku teror laa.. ni suruh aku convert kaki ke cmla...meter ke kaki laa...kalu keluasan sekian sekian brape tiles nak pakai...blaa bla...aku xtau laa baiiii!!!asyik kene marah je..=((( sodihhhh!!!!! last aku bebai, aku suruh dia kira sendiri..aku dok sebelah sedut dalam dalam slurpee time cuaca panas...perghhh!!nikmat.....**aku terer dah wey bab bata laa sirkup pasir laa pelet bata laa...simen laa...=) ilmu tu..ilmu!!!

view piling dapur blkg..time mlm buta...ezeo pas keje bergegas ke LC nak pantau ...ngan jam kat jalan tun razak laa..memang kul 530 kuar keje..kul 8 baru jejak LC..sian dia..letih sgt...berkorban masa dan tenaga




dapur lama dah pecah dah

dah naik bata pun sebenarnya

ohh!!itu org kedai hardware hantar besi nak buat slab n lantai..


kalu xsilap aku..pekerja tuk rumah aku ni, kteorg pakai 5 org..eh ke 6??...hurm...
aku xtau. ezoe yang bayar upah kat dorg ..ezeo yang uruskan diorang...kekdg blanje  dorg makan...baikan boss anda wahai tukang???ehh!!..hahahah



bahagian dapur 



ni antara kerja kerja untuk  buat slab..bahagian bumbung dapur, kteorang buat slab aje dengan niat bila ada rezeki lebih, nak tambah atas plak...aminnnn!!

 porch depan pun dah barai dah...

apapun...so far aku suka dengan tukang ni..lembut je bercakap
nanti aku share bab tukang gak ye... moganya rumah aku berjaya dengan cemerlang..ehh!!hahahaha aminnn....

drawing projek ni,  ezeo yang buatkan..cam pelan kat atas laa...tuk submisson majlis, korang kene buat pelan ye....so, kalu berminat nak mintak suami aku buatkan...
silalah email ke 

arizul hilmi / ezoe : ahaw85@gmail.com ok??
atau ke aku pun boleh
nurul iman : cadbaeryls@gmail.com

**progress rumah ni dah kemana mana dah..aku malas nk upload pic...so...nantilaa entry lain kau kasi yang terkini.....**kalu rajin..=)

No comments:

klik..klik..")