Followers

Friday, September 6, 2013

ayam kicap berserai

assalamalaikum!!!

kuking kuking kembali....=)
wah!!over tau.....hahahah...ok ni nak share satu resipi...kebiasaan kalu ada yang nak datang rumah, ni antara menu selamat aku!!..=)mudah dan sedap..lagipun, aku bukan jenis makan bahagian isi yang padat, so, ini antara cara nak habiskan bhgian yang kurang diingini...

kuking ni time ezoe jemput 2orang kawan dia makan kat rumah...sorg kawan die request nak ketam, so aku masak ketam lemak cili api..xde dalam pic, sebab fokus adalah pada nak share ayam kicap berserai ni..

pictorial ayam kicap berserai!!


ayam yang didadu
bawang merah, bawang putih, halia. semuanya ditumbuk/diblend
sebatang serai yg dihiris


bahan perapan.
kicap aku prefer kicap cap kipas udang.ni je ada kat kedai bawah, bedal!!
sukatan??ni fail!!aku main tonggeng je semua...pandailaa korang budget ye
sos tomato jgn byk kang masam...


satukan semua bahan yang diblend dan serai yang dihiris.
dan masukkan kicap, sos tiram, sos tomato, sos cili..
gaulkan rata


bahan tambahan
bawang besar
cili padi
cendawan telinga kera


dah perap dalam setengah jam atau aku kekadang xperap mane pun..
masak perapan tadi sehingga kering/ masak
bila hampir nak kering, masukkan cendawan , masak hingga cendawan masak
kalu nak tmbah garam leh laa..tp jgn byk sbb sos tadi dah masin..

endingnya lebih kurang cmni....
dah nak masak campak bawang besar...siap!!!


owhh!!terlebih pencahayaan!!
alhamdulillah, kawan ezoe makan smpai licin...=)


No comments:

klik..klik..")