Followers

Tuesday, October 8, 2013

pinjaman perumahan part 2

assalamualaikum!!!

datang angin sepoi sepoi tolak mood rajin masuk dalam jiwa..=)
kesinambungan daripada entry pinjaman perumahan ini, maka...marilah kita kembangkan lagi

tapi kali ni aku fokuskan kepada proses pinjaman dan pembayaran rumah..** tahap ingat ingat lupa dah..hahahahah..sebagai panduan!!bukan kenfem konfem betul, sebab aku nyanyuk gak kekdg...kuikuikui..

kisah berdasarkan kes aku beli rumah. pinjaman kerajaan ok!!

  • kalu dah ada rumah yang berkenan di jiwa..dan harga yang dah confirm.makanya, lantiklah lawyer yang diyakini. dalam kes aku, walaupun rumah aku rumah baru dpt CF, tapi atas sebab aku beli bukan dari developer, makanya, aku tetap kene dahulukan duit untuk booking fee gitu!! kebiasaan booking fee adalah 1-2%. kalu direct dari pemaju, adakala pemaju masih mahu booking fee, depends gaklaa.zaman kemerosotan ni..macam2 bende dorg ubah..setelah byr duit booking fee, bukanlah bermakna boleh rehat dan bersuka ria.....
  • sebaik lawyer settle buat SnP pembelian, bayaran sebanyak 10% perlulah dijelaskan. time ni, memang segala duit dalam simpan aku nyaris liching dikerjakan...mane nak cekaw weyy puluhan ribu!!!, ada yang buat personal loan untuk buat byran d/payment..aku TAKNAK!!aku xsuka konsep korek lubang A sebab nak palam lubang B.. tu kalu boleh palam..kalu xboleh?? maunya keluar episod lubang C D..blaa..blaa...berdasarkan pengalaman aku, xde konsep beli rumah tanpa perlu keluarkan duit langsung!!dulu yaa...skrg??xde makna...jadi peringatan kepada muda mudi yang bakal membeli rumah, simpanlaa duit sebaiknya.......walaupun loan kerajaan dapat 100%, still ada few things yang kene advance dlu..kalu loan bank lagilaa...paling tinggi dapat pun 90%+5%mrta...
  • ohya!! sebelum sign apa apa SnP dengan lawyer, pastikan lawyer keluarkan quotation untuk bayaran dorg..jangan jadi cam haku!!!hampeh punya lawyer....sebelum sign snp, kiteorg ada tanya tentang bayaran, kononnya die lupa bawak n akan diberi kemudian..suruh sign dulu..dorg sebutlaa sekian harga...jadi kteorg pun sign. aku yang berulang kl-penang, so memang xde masa nak tunggu dek kejarkan masa. tup tup, dorg keluarkan quotation first dalam harga 5K++...yang leganya, boleh dibayar secara berperingkat.tp xde peringkat mana sgtlaa...2x byr je...ok!!aku leh terima..yang menikam jiwa raga sgt..tetiba, last meeting sebelum buat  payment ke2, dorg kata ada lgi ye bayaran...bila aku argue, kenapa xletak semua dalam quotation??die ckp...eh yeke xletak??ingatkan letak....nak tumbuk x rasa lawyer cmni??? kau tau bape total aku kene kencing dengan lawyer ni???dalam 7K++ ...lagi puting beliung bila kawan aku yang beli rumah dalam area yang sama cuma harga sedikit berbeza, kene fee dalam 4K ja.....arghhhh!!!bila aku argue bab ni, terus dia hold payment yang ke3, katanya...xpa xpa...nanti kite bincang lain. kesimpulan!!aku dapat lawyer ni, aku simpul  mati terus pas ni....ehh!!hahahahah..korang amiklaa ikhtibar ye...
  •  ehh!!lari tajuk plak...ok, total payment yang kene bayar untuk permulaan membli rumah sahaja dalam 30K++....tu bedasarkan harga rumah aku laa.....simpan weyy!!simpan duit!!....rumah aku perlu valuation, tapi sebab loan kerajaan, xde apa apa fee untuk valuation. kalu korang buat dengan bank, makanya, adalaa valuation fee ni...kalu korang pandai, leh je call mana mana valuer untuk dapat gambaran secara kasar rate rumah area tu. bukan apa, dalam kes tertentu, pembeli nak upkan loan sebagai modal untuk reno/pasang grill rumah. jadi, kalu nak up loan, kene logik jugak..kalu x, kite terpaksa bayar extra kat lawyer. bukan apa...harga lawyer juga berbeza mengikut pinjaman kita...
  • dari mana datang duit untuk bayar 10% harga rumah????simpanan kah????haruslaa ya...tapi itu mungkin sebahagian laa....apa yang boleh dibuat, minta lawyer buatkan document unutk kita bawak ke KWSP...ye..silaa guna acc 2 untuk menampung duit yang puluhan ribu itu. bila bawak ke KWSp, proses hanya dalam 2 minggu sehingga duit di transfer ke acc kita.cepat dan efisyen!! andai anda mahu mengeluarkan duit kwsp, pasti nama ada dalam snp. kalu nama xada, tinggal harapan jelaa nak kuarkan duit kwsp...jumlah pengeluaran duit adalah sebanyak 10% dari harga rumah atau kurang dari itu.terpulanglaa....
  • dalam kes pinjaman perumahan kerajaan,duit akan direleasekan secara berperingkat dalam tempoh 3-6 bulan. jadi, dalam snp..pastikan lawyer letak tempoh yang sesuai..kalu x..memang membayar kos lewat laa kome....peringkat pertama, duit release akan dihantar ke bank untuk releasekan gadaian bank...seterusnya, gomen akan release duit ke lawyer...dan lawyer laa akan membedak duit kepada buyer n saler.....seterusnya, akan sampai surat untuk potongan gaji dan bersedialaa untuk ikat perut lepas potong pinjaman perumahan...huhuhuhuhuhuhu.....=)

oklaa!!letih dah aku dok membebel...kalu ada sedutan lagi....kite kasi share ok..=)ilmiah sangatlaa skrg ni entry nya...hahahahahahah

No comments:

klik..klik..")