Followers

Wednesday, April 16, 2014

eg-tukar : realitinya

assalamualaikum....

egtukar guru...sistem yang dah jadi bestfren aku since  last 3 years  n still counting... yezza berzaman, dah 6 kali percubaan. 2014 merupakan tahun ke4 percubaan diiiringi doa moga kesabaran ku melangit tinggi bila asyik keputusan negative je....

aku percaya pada perancangan ALLAH adalah yang terbaik..tapi sebagai manusia, membengkak gak hati dah perasaan bila mana:


  • kau posting x sampai 2 tahun dah dapat tukar semenanjung
  • kau posting x sampai 1 tahun dah dpt balik kampung halaman walau masih bujang
  • kau posting x sampai 2 tahun dah dapat pindah dekat bini/laki...
aduhlaaaaaaa.....yee, rezeki manusia adalah berbeza. pernah ke KPM tuk merayu..
lepas merayu..hati rasa tenang.alasan pegawai sedikit  membantu dan rasional..
antara butiran percakapan pegawai tersebut

  • pertukaran berdasarkan first come first serve.ada org yang lebih lama apply pertukaran berbanding awak tp masih belum dpt bertukar...so bila ada kosong, kita bagi yang dah lamaaaaaa apply 
  • negeri yang awak pohon dah sampai limit guru. kalau awak masuk, peruntukan tak cukup tuk bayar gaji awak.
  • memang ada kekosongan opsyen awak dlm negeri yang dipohon tapi guru yaang mengajar bukan opsyen tak boleh dipindahkan kalu dorang x apply permohonan tukar.
  • kita memberi priority pada mereka yang punya masalah kesihataan yang kritikal dan ancaman keselamatan.
  • awak xkesian ke family yang ada anak tp mak ayah duduk jauh??jadi kita bagi dorg dlu...aku mengangguk tanya bersetuju atas rasional manusia...tapi aku yang kawin 3 thn lebih tp x ngandung sbb dok jauh gak ni hadoo yang kesian kee wey???

pada rasional aku laa...kenapa susah berbenor nak bertukar walhal dah bertahun mintak tukar

  • guru baru posting di posting lebih awl berbanding guru yang memohon pertukaran. bila mana kekosong dah diisi oleh guru baru posting, mmg chancess sgt tipis laa nak lepas..sebagai contoh tahun ini, guru baru posting dari maktab di posting pada                  1. 4.2014.. makanya, kekosong di negeri telah diisi oleh guru baru. sistem pertukaran guru hanya dapat dipohon pada 1.4.2012  - 30.4.2014 bersamaan tarikh guru baru posting. bila mana tmpt dah disi guru baru, celah mana aku nak masuk bulan 6 ni???? ce khabar sket.... 
  • rombakan turut berlaku dalam negeri. sekolah aku sendiri menerima seorang guru yang ditukarkan oleh JPN walhal xmintak tukar pun. dan bestnya, dia adalah guru yang baru setahun posting. rezeki dia. aku terima. tapi mana keadilan tuk guru cam aku??
  • bila ditetapkan peraturan, guru baru, guru KDC/LPBS tidak boleh ditukarkan dan perlulah kekal di sekolah yang diposting dalam tempoh sekurangnya 3 tahun..namun kenapa perlaksanaan hanya pada sesetengah orang?? ade je yang x smpai 3thn  dah bertukar.......
  • KPM mungkin merancang sesuatu tuk membantu kami guru guru yang sekian lama tinggal berjauhan dari pasangan, tapi rasional nya..kenapa tidak dirombak serentak??maksudnya guru baru posting dan guru memohon pertukaran bergerak serentak.. 
  • ataupun guru mintak tukar dan layak untuk memohon pertukaran dipertimbangankan pertukaran. dan ditukarkan terlebih dahulu.kekosongan yang ditinggalkan guru yang bertukar inilah diisi oleh guru baru...
ini rasional pada fikiran aku namun aku tidak tahu permalsahan yang dihadapi di peringkat pertukaran dan posting...
rata rata semua guru kat sekolah bertanya nasib aku tuk pertukaran kali ini...aku jawab..ntahlaa kak...ntah bila laa nak smapai rezeki saya..berdoa jela...
**dorg turut "nampak" apa yang aku fikirkan bila melibatkan proses pertukaran...


rezeki ALLAH maha luas...permudahkanlaa urusan pertukaran ku untuk kali ini...AMIN AMIN YA RABBAL ALAMIN

No comments:

klik..klik..")