Followers

Monday, August 15, 2011

tazkirah ramadhan..=)

assalamualaikum....
**mode ramadhan...so here sum info i think i shud share wit all da readers out there...")
since i've been independent traveller for quite sum times....so...mmg banyak persoalan yang timbul esp yang related tentang agama...not trying to show my pious mode, tp..xsalahkan nk berkongsi...almaklum, skrg kan musim posa, so.....amal jariah laa ni...miahahaha


ok..here som sort of ques  yang aku de tanya kepada sorang rakan sekerja bergelar ustazah aka guru tasmik lulusan UIA n ipg kampus ilmu khas...**mgkn ade yang tau dan mgkn ade jugak yang xtau....iyo  dak???




da ques goes like dis......

  •  s:  kalu aku ni kerap berulang...contohlaa..evry wekend musti aku travel g kl..to n fro penang kl...adakah aku layak tu wat solat jamak n qasar walhal umah kat kl tu umah aku n ezoe tp kat penang ni umah mak aku???
  • J : BOLEH sebab kite kene tengok dekat mane lebih lame kite berada. dlm kes hg ni, hg lebih lame berada di penang berbanding kl walaupun umah hg kat kl..jadi, mmg boleh. macam kes kite kalu tinggal kat asrama. kite lebih lame tinggal di asrama berbanding rumah..jadi, kalu kite balik umah, kite leh wat solat jamak n qasar TAPI dengan syarat melebih 2 marhalah laa....

  • s: katekanlaa aku gerak dr penang pas solat zuhur n sampai kl mase solat asar..leh x aku wat solat qasar je??since aku dah wat zuhur mase kat penang??slalu nye jamak n qasar comes 2gther..
  • j: boleh sbb jamak n qasar bukannye laa wajib dikembarkan. jamak menghimpun dan qasar memendekkan...jadi..kalu smpai kat kl mase solat asar, perform je solat asar dengan niat qasar. TAPI jgn lak campur adukkan.. kate kan laa mase asar hg wat solat asar 4 rakaat..tp bile time mgrb, hg wat jamak n qasar mgrb ngan isyak lak...tu xleh...

  • s: katekan laa, aku tengah period n period aku habes mase kat kl setelah sehari aku kat sane??leh x aku wat jamak n qasar lepas mandi wajib??
  •  J: boleh..xde masalah. asalkan jgn melebihi syarat 3 hari tu..sehari perjalanan pergi. 3 hari berada di tempat tersebut n sehari perjalanan balik...

soalan bonus....wink...winkk..")

  • kalu la kite ehem..ehem mlm tu, adakah kite perlu bangun awal tuk mandi wajib seblum masuk waktu imsak??
  • j: xperlu laa gigih bgn kul 5 pg nk mandi wajib....mandi je pas sahur.contohnye mandi dlm kul 615pg pun ok..walau kite xmandi wajib pun, posa still on cume kalu xmandi wajib tu..hg xsolat subuh kaa???mandi wajib tu  tuk membolehkan kite bersolat. mandilaa kul bape pun asal sempat solat subuh...   


 ***berkongsi ilmu dengan para LDR couple cam aku...")

No comments:

klik..klik..")