Followers

Thursday, October 11, 2012

pictorial : ketupat sotong

assalamualaikum,

lame rasenye xde sesi kuking-kuking (read: masakan) bersama cik iman.walllaaaaa, macam hebat sangat masak!padahal 2bulan skali kot baru masak.kalu nak kerap skit, tunggu cuti skolah hujung tahun..=) tapi xpe, janji nak share gak resipi pantai timur yang aku dah expert sket. mudah aje sebenarnya. favourite ezoe. memula tekak aku memang xleh terima, sotong rase manis siap pulut dalam badan die.lama2 baru leh terima tekak.sebab tula orang kata, kalu partner kite minat/suka sesuatu, automatically kite try sehabis baik untuk menyukainya..tadaaa, aku dah leh terima seskali kalu nk makan. kalu beli, humakkaihh!!sotong besar 2 jari aku pun dah rm4. xdan nak beli sekor je??musti xpuas...so do sum maths, 3xrm4= rm12..huh!baik aku blajar dan buat!!xdelaa susah mane pun.....**ayat nyampahh!!!kaedah dan pembuatan adalah berdasarkan ajaran mak mertua aku okey!
tadaaaaaaaaaaaa : ketupat sotong!

PICTORIAL KETUPAT SOTONG

senarai bahan - bahan

opcuz kena ada sotong yang agak besar saiznya.
sotong tu juz buangkan dakwat n mulut. xperlu buang tulang and mata sebab takut sotong melembik bile masuk pulut. kang xjadi ketupat sotong, jadi sutun plak..=)
owhh!!kulit pun xperlu buang sebab nak kasi warna kat kuah nanti.dah siap cuci, tos kasi kering

beras pulut
**baki  beras pulut mase buat pulut makan dengan durian haritu.brand floral pun okey kalu anda tinggal di kawasan urban.kalu dah dok kat klate, beras pulut siam memang meletupss
**ehhh!!fenomena terbaru skrang mandi xyah pakai sabun antabax ke dettol ke, pakai sabun beras pulut je..melepak kulit.seryes xtipu!!

garam dan santan

gula gerek dan lidi


kaedahnya:


amik pulut berdasarkan saiz sotong. pulut dicampur dengan sedikit santan dan garam.

sumbatkan campuran pulut di atas ke dlm badan sotong sehingga 3/4 penuh.kasi ruang pulut mengembang laa sket. cantumkan balik kepala sotong dengan badan lalu pinkan dengan lidi.sperti pic atas tulaa..

masukkan dalam periuk yang mengandungi santan.anggaran hampir menutup sotonglaa.campak jugak gula gerek tadi ikut kemanisan yang diinginkan. rebus sehingga pulut kembang tapi jgan terlalu lame takut sotong jadi keras kematu.kalu xsuka warna gelap gini, buang kulit sotong dan gune gula putih.

tadaaaaaaaaaaaa, siap ditelan!


rasa makanan ni for sure manis laa.first time cube, seryes geli tekak.lame2 cube, nanti ok.
cubelaa...mudah
**mummy aku soh buat kat die tp kasi pedas...dah tergaru2 pale aku cmne nak kasi pedas lak!!sumbat sotong dengan cabai melaka cantik gak...=)))))hahahhaah

No comments:

klik..klik..")