Followers

Monday, October 1, 2012

kes mahkamah

NOTE: ENTRY INI BUKAN MAIN-MAIN, EHH!!


assalamualaikum..
fuhh!!!xtau nak mula dari mana...fahamilah,saya cikgu pendidikan khas masalah pembelajaran yang tahap kira sampai 20, pastu budak lupa, start balik dari 0 mahu bercakap tentang mahkamah.tapi bile kite langsung xamik kira perkara yg perlu tahu, memang akan jadi seperti aku dan ezoe.terkulat kulat.ketahuilah peeps!!!<----- i="i">manyak silent readers, tgk kat traffic..=)
entry ini bakal dipenuhi dengan perkataan taraf mahkamah yang otak aku sukar nak gapai!!..HAHAHA..PERASAN!
cerita bermula kira-kira 2minggu lalu, hari ahad di rumah sewa di ampang.anggaran kul 3 petang, aku ngan ezoe nak kuar tuk lunch.tetibe dekat grill rumah tergantung satu kertas.aku agak, client ezoe dtg hantar drawing or documents tp herannya, nape xketuk pintu??walhal kami duduk dlm rumah ngan tv almost 24-7 on..sahih dengar suara tv(**suara ooo) tp die gantung documents tu ngan selotip je!!

ezoe amik dan diam.
"yang, abe ke hantar drawing??"

xde respon!..ezoe ni jenis xrespon immediately.suke pause kalu bercerita esp time klimaks.meroyan aku dok pastu jadi ape??sambung laa pastu jadi ape???so bile die diam xde respon, aku terus g intai doc tu.eh!!sebutan kes mahkamah tinggi okeyy!!!

trus aku jadi meroyan.xtentu hala.cepat gelabah!ezoe cool gile..aku go thru doc tu kunun cam dah besa laa..alamat tu memang rumah kami, tp cari name sape xjumpe boley??...lagi gelabah!!....tup tup....name org cine mane xtau!fuhh!!tarik napas lega.....

"yang, kite kene kol owner bagitau pasal ni!!, nanti kol die tau??"

malangnya, fon ezoe terformat diri sendiri lalu menghilangkan sume no fon dlm tu.canggih!!!!termasuk no fon owner rumah!!aku plak, memang xsimpan laa.vungukss!!!
malamnye, aku pun go thru laa ape kes sebenarnye mamat ni smpai kes naik mahkamah tinggi.rupanya kes berhutang.mau tau brapa dia hutang???


*



*


*



*




*



*



*

RINGGIT MALAYSIA LIMA PULUH ENAM JUTA!!!!!!!!!!!!!!

juta weyy!!pemiutang plak orang cina.n again aku menggelabah.

"yang,camne kalu along datang serang rumah kite??"
"camne kalu rumah ni kene sita, mane nak duduk??"
"cmne kalu ade yang simbah cat merah??"

owh mann!!soooooooooooooo mak nenek aku punye meroyan takut.helloo!!ezoe sorang ok, aku risau laa...laki memang sume OKKKKKKKKKKKK semedang!!

so, aku refer ke spupu aku chief inspector who alwizz deals wit court case.

salam kak...
nan tumpang tanye ye...**harap kaunter pertanyaan dibukak..hahahaha
actually, rumah iman kat ampang haritu, ade org tampal notis kes mahkamah tinggi kat grill..
bukan kami punye tp myb owner rumah or punye dlu.
mase die tampal notis tu, kami de dlm rumah tp die xketuk pintu pun..
mslh skrg, no fon tuan rumah kami hilang sebab fon tetibe format diri sendiri. hlg abes nombor...
soaln skrg, adekah kami patut bawak notis kes tu ke mahkamah atau ke balai polis??abah kate g balai polis tnye...
kes die berat gak, hutang piutang smpai 56 juta.
pemiutang tu cina...so , iman pun takut gak kot ade org datang kat rumah kacau ke ape ke...ezoe lak sorg ...huhuhuhu
so, sila bagi pendapat..smile


so, ni respon die...=)

Charge utk kaunter pertanyaan slps waktu pejabat sangat tinggi . Sila hantar melalui cheque berpalang utk payment . 
Pertama:
Baca notis tu dia kata apa. Kedudukan rmh tsbt rmh sewa @ beli dr pemilik sebelumnye 

Kedua: 
Ada no. Kes. ( No. Kes mahkamah ) tertera pd notis tsbt ? Dan nama lawyer firm @ tetuan sekian sekian ..? Contact person ?
Ketiga :
Fotostate notis tu , pegi balai berhampiran dan buat report utk declare psl rumah tsbt, samada rmh sewa (nyatakan nama owner) atau rmh yg dibeli ( nyatakan nama penjual) . Nyatakan dlm report tsbt , 'enggan bertanggungjwb diatas notis. Tersebut kerana kami adalah penyewa @ pemilik rmh mulai tahun sekian sekian serta tidak ada kaitan apa2 dgn penama sekian sekian ( nama org yg kena saman dlm notis tersebut ).
Keempat : 
Jika ezoe rajin , pegi cari court. Yg mengeluarkan notis tersebut dan tnjuk notis berkenaan, dari court berkenaan blh dpt alamat lawyer firm yg saman cina tu. Ezoe declare lah samada dia penyewa @ pemilik baru.
Kelima :
Jika ezoe dah beli rmh tu dari pemilik lama. Dan hilang no. Hp , pegi balik. Pejabat lawyer yg urus pembelian rumah tu , depa msh ada fail dan amik maklumat berkenaan.
Jika ezoe penyewa , susah apa pi kat slip. Bank kan ada nama org yg ezoe bank in sewa rmh. Smua dokumen ni blh membantu utk menunjukkan pemilikan rmh tersebut apa hubungannya dengan. Org kena saman dan org yg menghuni sekarang .



:::::::sharing is caring =)::::

No comments:

klik..klik..")